~~Raudhatii Jannatii~~

By: alien allen aRleena

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  >  >>]    [Archive]
Saturday, 23-Aug-2008 21:20 Email | Share | | Bookmark
Koleksi Pokok 1

setiap satunye mempunyai cerita yang tersendiri ..


koleksi lidah jinku yang diapit oleh mother's tongue ...


koleksi lidah buaya .. panjang kisahnya ni .. aku pun tak sangka boleh hidup ...
seingat aku .. aku jumpa pokok nih dlam tong sampah .. n bekas tong tu pun bekas dibakar .. warna daunnya pun dah kekuningan ..
entah macam mana hati aku tergerak untuk mengutip ..
kebetulan aku memang tak ada lidah buaya kat rumah ..
nyawa2 ikan j .. tp lihatlah hasilnya ... cukup baja dan kasih sayang ,,,


erhmm pokok nih aku ambil kat rumah kampung .. aku tengok penuh sepasu ..
so aku kutip la barang sepokok dua (err yg sebetulnya 2 pokok) ...
kemetot je dari dulu .. tapi ada harapan utk hidup subur ...


pokok lipan ni .. ala2 lipan kan bentuknya ... hijau gelap ..
mana aku dapat?? aku potong dari kawasan opis ..
ada la 3 batang yang kontot2 .. terus bawa balik rumah ..
nah kau .. sekarang ... segar bugar ..
syyhhhhhh jang sampai pecah rahsia yer ..


the very i like d colour youuuuuuuuuu .. lagi ko letak bawah matahari ..
lagi keluar pink reddish nya ..
dapat dari Pak Hj Rashidi .. kat umah dia memang penuh sepasu besar .. lawaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat ..
aku dapat pun mungkin sebab aku belek lama sangat .. masa tuh mengandung Amirah ..
orang tua tu mesti kesian tgk aku ... tuh yg disuruhnya petik ..
aku??? tanpa menunggu pelawaan kedua .. petik petik petik ..
nyahhh kau ... ada la dalam 6 batang ...
pun dah merimbun .. nih nak letak kat luar ni ..


tapak kaki gajah katanya ... belasah j la ..
yang penting tetap teguh berdiri .. merimbun ..
asalnya?? rumah Pak Hj Rashidi la ...
senang hidup la ...


Thursday, 21-Aug-2008 02:33 Email | Share | | Bookmark
kaki pasu

saja nak kepoh ...
aku ada beli kaki pasu ni RM25 .. mmg masa tuh aku tengah gila borong ..
hubby aku pula bagi green lite walau pun aku tau dia geleng kepala kat aku dalam masa yang sama ..
n aku faham kenapa .. sebab mak aku pun geleng sama .. n gelak2 kecik kat aku ..
Adibah j yg tak geleng2 kepala ..

memang la geleng kepala .. masa tuh aku tengah tunggu hari ... mengandungkan Amirah 9 bulan .. tapi sibuk beria gardening ..
sampai rumah aku pening .. tak tau nak letak mana .. ingat nak letak pokok juntai2 .. tp koleksi tak cukup ..


so aku belasah letak pokok daisy ..
sayang .. rupa2nya daisy tak tahan lama .. memang berbunga warna warni .. tapi itu la ..
so lastly masih seperti asal .. bila semua dah mati ..
tak per la .. nanti bila aku dah ada idea .. aku top up la pokok lain .. cumanya aku nak elak beli pokok baru j .. kecuali la pokok tuh berbaloi untuk aku n persekitaran laman ku ..
azam aku .. nak menten pokok yg ada ni dulu sblm tambah lain ..


Friday, 15-Aug-2008 14:03 Email | Share | | Bookmark
Pokok Setawar @ Setawa



Pokok ni yang uniknya menghasilkan anak pokok kat tepi daun. Nak hidup pun senang .. main campak2 j .. Orang jawa panggil 'pokok tibo tangi' maksudnya pokok yang jatuh, then bleh bangun (hidup) .. lebih kurang la .. Daunnya tebal dan berair, diselaputi bahan berlilin bagi memperlahankan kadar kehilangan air, n membekalkan makanan dan air kepada anak pokok yang bercambah pada bahagian tepi daun.

mana aku dapat? hmphmmm .. tangan gatai ni .. aku ambil kat depan saloon lepas potong rambut Adibah .. jahatnya la aku ni .. nanti aku minta ampun kat kakak owner tu .. aku ambil anak pokok dia dalam 5 6 biji j .. sekarang dah jadi berpokok2 .. .. asalnya kat pasu semaian ..

hubby aku cerita .. dulu2 dia jadikan daun pokok setawar ni sebagai bookmark .. baru ku tahu .. ada juga info dari kawan forum .. boleh dibuat ubat juga .. kalau ada bengkak2 .. tutup dengan daun ni .. bawa tidur malam ..


Friday, 15-Aug-2008 13:43 Email | Share | | Bookmark
Sejuk mata memandang


Balik kerja tengahari ,, alahai sejuknya hati disambut dengan kuntuman bunga Japanese Roses ..
(semalam memang aku balas dendam siram dia nih banyak2 ..)


Friday, 15-Aug-2008 13:13 Email | Share | | Bookmark
Barter dari Bro Hatta & Kak Sunor

Benih Kacang Panjang Renek dari Kak Sunor
Kuku Jin (Varigiated) dari Bro Hatta
Pokok Kekayu dari Bro Hatta
View all 4 photos...
hari ni pagi2 dah masuk bilik mesyuarat .. bukan apa .. kami dapat 11 staf baru .. semua muda2 .. ranking umur 19 - 27 tahun .. selepas berkenalan2 tuh .. sesi makan2 .. habis j makan, Pos Laju datang .. senyum simpul sampai ke telinga ... tahu dah dari sapa ..
lili, kuku jin, kekayu .. tq tq tq .. (malu pun ada sbb tak kenal orgnya dh ngendeng pokoknya) ..

dua hari lepas dapat sampul plak dari Kak Sunor .. isinya benih kacang panjang renek ..
pasu tinggi dah ada .. petang ni ku godek2 la apa yg patut ..



[<<  <  [1]  2  3  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net